Menskoppen!

 
Hörrni. Nu är det dags för mig att presentera en ny liten kamrat i mitt liv: Menskoppen.
På SMASK var det en kompis till mig som sjöng om just denna lilla skapelse, och till råga på allt hade hon turen att bli sponsrad av Lunette med gud-vet-hur-många-menskoppar som kastades ut i publiken. Själv greppade jag en då jag under lång tid tänkt köpa en men aldrig kommit till skott. Med första mensen med koppen i bagaget ska jag nu komma med en liten utvärdering!

Såhär är det: Jag och min menskopp är fanimej bästisar. Jag kommer aldrigaldrignågonsinneverever
återgå till tamponger eller annat mensskydd. Varför? Jo, det ska jag tala om för er!
 
  • Billigt. Att slippa bunkra upp med tamponger varje månad som sedan bara kastas bort är ju guld bara i sig. Fatta hur mycket pengar jag kommer att spara genom att använda menskopp istället för engångspartiklar?!

  • Bekvämlighet. Att slippa tänka på huruvida jag har mensskydd med mig när jag ska iväg någonstans. Givetvis måste man ju hålla koll på när mensen kommer så att menskoppen är med då, men när den väl är på plats behöver du inte tänka på att den ska bytas ut. Jag som dessutom a-l-l-t-i-d glömmer att packa med mig extra tamponger under längre dagar har fått det betydligt lättare. För, använder man tampong eller binda så måste man antingen gå med samma sunkiga tampong inne hela dagen som både är äckligt och farligt, eller så måste man leta upp någon annan som eventuellt har mensskydd med sig. Det problemet slipper jag nu.

  • Hygieniskt. Att slippa ha en liten stuss som suger åt sig blodet och bildar bakterietillväxter för att istället samla upp det i den här lilla krabaten är så mycket mer hygieniskt. Tack vare det vakum som bildas så kommer det inte heller in luft som gör att det börjar lukta skumt. Vakumet gör dessutom att mensen inte läcker ut och hamnar på kläderna.

  • Frihet. Jag behöver inte planera mitt liv efter min mens. Koppen bara är där. Visst, de första dagarna måste den tömmas lite oftare men till skillnad från en tampong (som ska bytas var tredje timme) kan menskoppen sitta inne i tolv timmar utan problem. 12 TIMMAR! Du kan alltså tömma den på morgonen, göra allt du vill göra på dagen och sedan tömma den igen på kvällen. Den går att bada och basta med utan några större problem. Du behöver alltså aldrig ens bry dig om din mens.
     
 
 
Vad finns det då för nackdelar, undrar ni? Något fel måste det ju vara på den här koppen?
Absolut. En menskopp kräver ju mycket mer omsorg än alla engångspartiklar. Den ska kokas före och efter varje användning, tömmas och tvättas innan den sätts tillbaka och let's face it - Ibland blir det lite kladdigt. Dom brukar säga att man ska ge det en mens eller två innan man bestämmer sig för att gå tillbaka till tampong eller binda, för det är ju faktiskt så att menskoppen precis som allting annat inte passar alla. Sedan är det ju en ny rutin som man måste lära känna och få kläm på, någonting som inte sätter sig på en dag direkt. Men, det man kan se är att det är en enorm mängd kvinnor som känner sig hjälpta och mer bekväm med sin menstration efter att dom har provat menskoppen. Jag tyckte att det tog lite längre tid på toaletten de första dagarna, men utöver det gick det förvånandsvärt smärtfritt och lätt. Jag som dessutom blöder väldigt mycket vid menstration har under den här mensen aldrig behövt vara orolig att det ska läcka igenom och förstöra mina kläder. Med allt det i åtanke tycker jag att tvättandet och tömmandet är frikkin' walk in the park i jämförelse. 
 
 
 

För er som är nyfikna så har min vän Siri gjort en menskopp-turtorial där hon berättar lite mer ingående om menskoppen och också hur man faktiskt använder den.
 
Har ni menskopp? Har ni funderat på att skaffa en? Varför har ni inte gjort det?
Skriv och berätta hur ni tänker!
Ord
Lunette - Mens - Menskopp - Siri Wallentén - Utvärdering
Lovisa

Den bästa grejen någonsin! Har hagt min i typ 4:a år har aldrig haft något problem med den. Kommer inte ens ihåg hur det känns med tampong eller binda!