Bilden av lärare.

 
Idag har jag och min studiegrupp suttit instängda i skolans bibliotek från klockan nio till klocka fyra för att jobba på en presentation som ska framföras på måndag. Det är så roligt att vara tillbaka i skolan igen, framför allt för att se skillnaden på det 19-åriga jaget som vandrade längs dessa korridorer för 6 år sedan och hur mina tankar från då skiljer sig från hur jag resonerar idag. Jag minns att de pedagogiska delarna var tunga, tråkiga och svårgreppade. Idag kör jag nästan hoppsan-steg hela vägen till skolan för att jag knappt kan bärga mig att sätta tänderna i didaktikens värld.
 
Just nu jobbar vi med en uppgift som heter "Bilden av lärare". Vi har tillsammans fått välja ut ett område som vi ska studera och analysa för att sedan sammanställa och bilda oss en egen uppfattning om just detta områdets syn på läraryrket. Vi själva valde att fördjupa oss i vad lärarna själva säger (till skillnad från de andra grupperna som valde Politik & film). Vi har intervjuat några lärare samt sökt oss fram på internet efter bloggar, artiklar och diverse forum för att få en inblick i hur lärarna ser på sig själva. Rätt intressant, men också svårt. I mångt och mycket hittar man vad andra i samhället tycker om skolan, men det är sällan som lärarna själva uttrycker sig om deras uppfattningar och erfarenheter (i alla fall på det sättet som ska passa vår uppgift). En annan intressant aspekt är att man också oftast pratar om skolan, och inte om specifikt läraren. Alltså, en rätt svår uppgift att då bilda en uppfattning och analysera genom att läsa mellan rader och använda det material vi hittar.
 
En utav dom roligaste frågorna vi ställde till våra lärare i intervjuer var "Vilken syn tror du att samhället har på läraren? Tycker du att den stämmer överens med verkligheten?". Därifrån hade vi möjlighet att ta mycket material då det blev tydligt vilka ställningstagande våra lärare tog. Man kan helt enkelt summera hela vårt arbete med att lärarna, både i våra intervjuer men också på sociala medier eller bloggar, ofta fokuserar på det positiva i deras yrken och gärna belyser hur belönande läraryrket är medan samhället i regel fokuserar på det negativa och vad skolan/lärarna bör förbättra för att få bättre studieresultat för eleverna.
 
Känner mig helt klart trygg i min studiegrupp då alla precis som jag gillar att vända och vrida på problemen och diskutera fram det slutgiltiga för att få så bra resultat som möjligt. Då första uppgiften känns så här rolig ser jag med enusiasm fram emot allt som komma skall de här kommande åren!
Carolina

Vad kul att du känner dig peppad och inspirerad för pluggandet igen och vilket oerhört intressant ämne ni valde att jobba med och skriva om! Nu när jag jobbat i fyra år har jag tänkt denna tanken otroligt många gånger: alla har en tanke om vad vi lärare gör, hur vi jobbar, hur vi fungerar. Men frågar de någonsin oss? Hehe. Väldigt sällan. Men det förekommer. Vill tipsa om Lärarnas Riksförbunds medlemstidning där du kan läsa om flera yrkesprofiler utifrån deras roll och deras spännande vardag i skolan där de varje dag motiverar sina elever. Ha en bra fredag! Stor kram!