Fira livet.

Foto: Petter Löfgren 
 
För drygt två veckor sedan fick jag vara med om någonting väldigt unikt och oerhört viktigt. Starka, fantastiska Annika har under en tid planerat upp en insamlingskonsert i Kyrkan där hon varvar musik med hennes berättelse om att leva med ALS. Konserten hette "Fira Livet" och det var precis det man kände när man lämnade kyrkan den här februarikvällen. Jag och Carolina stod och pratade vid ett tillfälle om hur fantastiskt det är att man får vara med om någonting så speciellt som just den här kvällen, framförallt att man får vara delaktig! Den här kvällen samlades det in drygt 13.000 kr som går direkt till Ulla-Karin Lindquists stiftelse för ALS-forskning. Förutom den här konserten har det funnits ett engagemang bortom alla drömmar i Vilhelmina för att stödja forskning. Tack vare fantastiska människor som har tryckt upp mössor med texten "Fira Livet" på och tack vare människor - både i och utanför Vilhelmina - som har kastat sig över dom här mössorna har dom lyckats samla in 15.000 kr. Det har också startats upp en insamling under samma namn där målet en gång var 10.000 kr men nu kommit upp till dryga tretton. (vill man skänka pengar till den insamlingen kan man göra det HÄR. Kom ihåg att varje krona räknas.)
 
Min och Annikas vägar har egentligen mest bara korsats via musiken. Det jag däremot inte tror att Annika vet, är att jag i princip alltid har sett upp till henne. Hon har liksom den där ryggraden som jag önskar att jag hade och en målmedvetenhet som jag bara skulle kunna drömma om. Jag tycker det är så häftigt med en person som står upp för vad hon tycker är fel och vågar prata om det som är svårt. Sen kändes det ju som en dröm att få sjunga en duett med henne under den här konserten då jag alltid varit helt salig över hennes ton (och vibrato! Vad jag har varit avundsjuk på hennes vibrato!).
Jag tror att det är därför som engagemanget bara stiger och stiger i Vilhelmina. Inte bara för att ALS är en äcklig jävla sjukdom utan för att Annika -- Mamman, politikern, sångerskan, entreprenören, feministen, glädjespridaren är en person man helt enkelt vill kämpa för.
Jag är så tacksam att jag, om inte annat bara för en konsertkväll, får vara med och kämpa för dig.
Carolina

Så himla bra skrivet! Skriver under på varje ord. Det var verkligen en magisk kväll anordnad av starka, starka Annika.