Halloumibiffar.

Det är inte helt ovanligt att människor frågar mig om jag är vegetarian. Inte helt obefogat, då jag oftast när jag pratar om god mat pratar om just vegetariska rätter (dvs, köttfria rätter) och när jag är gräsänka lagar jag i regel alltid mat med två av mina absoluta favoriter: Kikärtor och halloumi. Hur kan man ens leva utan dessa två, kan jag ibland undra. Det är alltifrån soppor till grytor till biffar till att äta dom som dom är, rakt upp och ner. Det vattnas i munnen bara jag tänker på't.
 
Igår lagade jag en ny favorit i det Hermanssonska/Skog-hushållet. Halloumiburgare, men den här gången valde jag att göra dom som biffar, cause, you know - IBS. Jag äter redan för mycket bröd som det är för att min mage ska vara go' och glad.
 
 
Man river 200 gram halloumi och en morot grovt. Pressa i vitlök och tillsätt 2 msk potatismjöl, 2 msk ströbröd och tre ägg. Krydda efter behag (Jag har chiliflakes, svartpeppar och gräslök i dessa). Blanda allt ordentligt och forma sedan till biffar som du steker på hög värme. Sen är det bara att hugga in -- Antingen på hamburgerbröd, med något annat tilltugg eller bara som dom är! Själv äter jag det på en salladsbädd, en avokado, en sås gjord på matyoghurt och mango chutney. Nom-nom.