SD och jämställdhet. Not.

 

Okej, seriöst. Nu börjar jag vara less. Är det fler där ute som är less? Håddah, det vet jag ju faktiskt att det är. Vi pratar om det, skriver om det, tänker om det, känner det.
Hela tiden. Varje dag.
Vi är så jävla less.

Snubblade idag över detta som nästan fick mig att ramla av stolen. Det är SD-ledamoten Rickard Wall som den här veckan uttryckte sig, tja, vad säger man... Lite klantigt kanske. Nej förresten, klantigt är väl om det råkar hoppa ut en liten groda som går att misstolkas till någonting det kanske inte riktigt var tänkt att det skulle bli. Så okej. Han uttryckte sig för jävligt helt enkelt på ett fullmäktigemöte angående tiggeri. På mötet talade Rickard Wall bland annat om att en del av de unga kvinnliga tiggarna på gatan faktiskt ser "väldigt bra ut" och därför borde kunna lyfta sig ur misären genom att hitta en man. Han är nu under utredning för sina uttalanden vilket för honom är fullständigt chockerande och felbedömt. Han påstår sig själv ha velat främja kvinnliga tiggares rättigheten hela hösten genom att lyfta sådana frågor, men för mig blir det lite märkligt. Du har den här mannen som pratar om när han struttar ner för gatorna på Södermalm i Stockholm och där passerar kvinnor som enligt honom "ser ganska bra ut". Bara där känner jag STOPP. Stopp och belägg, Rickard. Du tycker att de här orden som du sa i veckan har tagits ur sitt sammanhang och min fråga till dig blir då: I vilket samanhang tänker du att de här orden och påståendena hade fungerat? I vilka samanhang hade de här orden som "De här unga kvinnorna ser väldigt bra ut" och "tjusiga kvinnor som utan problem skulle kunna gifta sig med en svensk man och ta sig ur misären" hade du, som representant för demokratin Sverige, kunnat säga att detta är okej?

Jag är ledsen, men det finns liksom inget sätt för dig att kunna rädda upp detta. Du skulle kunna be om ursäkt och förklara att du begått ett hemskt misstag, men det förändrar tyvärr inte att du har en skev kvinnosyn. Även om du menar väl med det du säger så är dina uttalanden så grundade i en förlegad tanke om kvinnan som varelse. För jag menar, varför pratar du bara om dessa unga tjusiga flickor och inte de unga tjusiga männen? Bara där blir det ett sådant dubbelfel som du tyvärr inte kommer att kunna rätta till. Inte nog med att du utgår från en bild av hur en kvinna ska se ut, du trycker också på hur en kvinna ska vara genom att bara ta upp just kvinnor som ett exempel på dina objektifierande "tankar". 

Jag är så jävla less på sådana sig dig. Inte för att du gör fel, för det är mänskligt. Jag blir less för att du upprepar det som så många andra upprepat så många gånger förut, och du kan inte för ditt liv se hur du har gjort någonting fel? Det är är frikkin' 2015, Rickard. Ni i Sverigedemokraterna kan liksom inte komma och prata om hur mycket ni värnar om kvinnor och deras rätt till eget liv (då i kulturella och internationella samanhang där man trots allt har det så mycket värre som kvinna än vad vi i Sverige har) och sedan göra sådana här uttalanden.
 
Det är inte okej. Jag hoppas att du fattar det.




 
Ps. Det är lätt att detta också blir riktat enbart till just SD's politik, men jag vill bara understryka att problemet är större än så. Bekymret är att de här typerna av åsikter finns i alla partier. Bekymret är att de här typerna av åsikter inte bara finns hos män, utan också hos kvinnor. Detta är någonting så otroligt inpräntat som även jag och alla andra som påstår sig värna om alla i samhället är med och skapar. Det handlar bara om att vi tillsammans måste lyfta frågorna, ifrågasätta varandra så att vi kommer ifrån de onda mönstrena som finns i vårt samhälle.
Ord
Carolina

Väl rutet! Okej om jag lånar denna text när jag jobbar med debattartiklar med eleverna? :) Kram!

Svar: Jamen du. Varsågod! :)
evelou

Annsoh

bra text!