Okränkbart värde.

"Blev bara, helt plötsligt, less på att som kristen bli beskylld för att vara verklighetsfrånvänd och hjärntvättad. Var med i en diskussion där de ateister som jag samtalade med krävde mig på ett gudsbevis. Den kristne har "bevisbördan" sägs det men när argumenten kommer bemöts de med hån.
 
Men faktum är att man inte kan motivera människan värde i en gudlös värld. Man kan ge varandra och sig själv värde men då skulle man också kunna ta bort det. Bara i en värld, där vi tänker oss Guds existens kan detta värde bli okränkbart. Det är speciellt viktigt att se när människor gör sig själv eller andra värdelösa. Vi kan veta att människan har ett okränkbart värde, inte för att vi själv tycker det, utan för Gud, som älskar oss har gett oss det."
 
 
 
Ord
E

Tack, för värdefulla ord denna mörka söndagskväll.

Anna

Sådär är det alltid när det handlar om åsikter som sträcker sig lite lite utanför det allmänt vedertagna och det normativa i samhället. Oavsett om det handlar om att du har en annan tro, att du inte äter kött, att du är feminist - tänker du utanför lådan är det du som förväntas hålla försvarstalen, du som ska komma med orsaker till varför du står där du står. Och gud nåde dig om du ifrågasätter åt andra hållet. Då är du om möjligt ännu knepigare, hujedamig.

Karl

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, men jag ville på något vis lämna ett avtryck av att jag är här och att jag läser det du skriver, och jag tycker att du har fina tankar.